تاریخ انتشار : 14 مرداد 1399

کدام نور برای کدام اتاق مناسب است؟

کدام نور برای کدام اتاق مناسب است؟
نور نباید چشمتان‌ را بزند
مناسب‌ترین نورپردازی برای اتاق خواب آن است که نور به گونه‌ای در این فضا تابیده شود که چشم اشخاص را مستقیم نشانه نرود. به این معنی که این نور موجب آزار چشم فردی که نیاز به استراحت دارد نشود.

♦ هال و اتاق پذیرایی

علاوه بر نور عمومی استفاده از نور تاکید کننده در یکی از گوشه های اتاق به شدت توصیه می شود، نور میتواند یک اثر هنری را تحت پوشش قرار دهد یا حتی یکی از صندلی های موجود را به جلوه درآورد.

♦ آشپزخانه

نور عمومی در اولیویت قرار دارد و بعد نوبت به نور وظیفه ای می رسد که بخش کانتر آشپزخانه، سینک یا هرجایی را که بیشتر با آن سر و کار دارید، روشن می کند.

♦ اتاق خواب

معمول آن این است که حتما نور وظیفه ای در اتاق خواب موجود باشد، بخصوص روی پاتختی ها، اگر دوست دارید اتاق را خیلی حرفه ای نورپردازی کنید بجای اینکه نور را به سمت تخت هدایت کنید به سمت کمد لباس ها انتقال دهید.

♦ سرویس بهداشتی

ممکن است انتخاب نور مناسب حمام و دستشویی کمی سخت باشد چون به دقت نیاز دارد. برای مثال در مورد آیینه به نور وظیفه ای نیاز دارد، اما اگر نور جای نامناسبی نصب شود باعث ایجاد سایه خواهد شد به همین دلیل می توانید با استفاده از انواع لامپ های ال ای دی ، کم مصرف و هالوژن در کنار آیینه نور مناسب را ایجاد کنید و از نور عمومی برای روشن کردن بقیه فضا بهره ببرید.

آیا میدانستید برای انواع لامپ ها تعریف های مختلفی تعیین شده است که به سه دسته اصلی تقسیم می شود.

♦ نور عمومی یا نور محیطی

این نور به عنوان نور کلی و سراسری اتاق عمل می کند، نور عمومی به عنوان نور طبیعی اتاق هم در نظر گرفته می شود و وظیفه روشن کردن کل فضا را دارد مانند نور لوستر ، چلچراغ و دیوارکوب.

♦ نور وظیفه ای

این نور تحت عنوان نور کاری هم شناخته می شود و وظیفه دارد نور محیط کار یا محدوده ای را که در آن مطالعه می کنید فراهم کند. نور چراغ مطلالعه یا لامپ زیرکابینت از شناخته شده ترین نور های وظیفه ای است.

♦ نور تاکیید کننده

برجسته کردن و روشنایی بخشیدن به نقطه خاص از محیط وظیفه نور تاکید کننده هست، برای مثال ممکن است تابلوی نقاشی یا قاب عکس زیبایی داشته باشید که دلتان بخواهد با نورپردازی روی آن تاکید ویژه ای کنید در اینصورت باید سراغ نور تاکیید کننده بروید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد