تاریخ انتشار : 27 دی 1399

چراغ و لامپ ضد آب چه ویژگی هایی دارد ؟

چراغ و لامپ ضد آب چه ویژگی هایی دارد ؟
از جمله لامپ و چراغ ضد آب می توان به چراغ استخری، چراغ دفنی، وال واشر، چراغ آب نما و … اشاره کرد. لامپ هایضد آب باید دارای استانداردهای درجه حفاظت IP مخصوص باشند که در این مطلب  به این نوع از روشنایی پرداخته شده است

لامپ و چراغ ضد آب چیست ؟

برای روشنایی برخی از مکان ها احتیاج به لامپ ضد آب و چراغ ضد آب است. با توجه به نوع کابرد و مکان مورد استفاده، این محصولات باید قابلیت عملکرد داخل آب و یا تماس با آب و رطوبت را داشته باشند. 

از جمله لامپ و چراغ ضد آب می توان به چراغ استخری، چراغ دفنی، وال واشر، چراغ آب نما و … اشاره کرد. لامپ هایضد آب باید دارای استانداردهای درجه حفاظت IP مخصوص باشند که در این مطلب  به این نوع از روشنایی پرداخته شده است

استاندارد درجه IP چیست ؟

درجه IP که اختصار کلمات Ingress Protection یک استاندارد بین المللی است و به معنی توان حفاظت در برابر ذرات زیر مانند آب و گرد و غبار می باشد. درجه IP در حقیقت یک استاندارد بین المللی برای بیان ضد آب بودن است و بیانگر میزان مقاومت اجسام در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

درجه آی پی دو رقم دارد. اولین رقم از درجه IP، بیانگر میزان نفوذ اجسام و ( ذرات ریز جامد ) به داخل دستگاه می باشد.

عدد ۶، بالاترین درجه ی حفاظت دربرابر ذرات جامد است. رقم دوم بیانگر میزان نفوذ آب به داخل دستگاه است. عدد ۸ بالاترین درجه ی حفاظتی در برابر آب می باشد. به عنوان مثال، درجه IP برای چراغ دفنی ضد آب باید IP67 باشد.

درجه ضد آب IP برای پرژکتور، لامپ و چراغ ضد آب چقدر باید باشد؟

اگر از پروژکتور ال ای دی به منظور روشنایی و نورپردازی فضای سبز یا اماکنی با احتمال بارندگی استفاده می گردد، باید درجه آی پی آن برابر با IP65 باشد تا در برابر نفوذ آب باران مقاومت نماید.

والواشر ال ای دی نیز مانند پروژکتورها باید دارای استاندارد IP65 باشند. اما به علت ساختار ظریف والواشر ها، مقاومت آنها در برابر نفوذ آب کمتر از پروژکتور ال ای دی است.

اگر چراغ دفنی به منظور نورپردازی دیوار یا فضای سبز به کار برده شده است، احتمال دارد بر اثر بارندگی یا آب گرفتگی، برای مدتی غرق آب شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن، چراغ دفنی ضد آب باید با استاندارد IP67 ساخته شده باشد.

جنس مناسب شیشه و مقاومت آن در برابر تغییرات حرارتی، استفاده از واشرهای آب بندی مرغوب، گلند فلزی و ضد زنگ، پیچ های استیل و استفاده از رنگ الکترواستاتیک از مواردی هستند که عمر چراغ دفنی را بیشتر کرده و آنرا دربرابر خوردگی مقاوم می کنند.

چراغ استخری بیشترین درجه ی حفاظتی را بین تجهیزات روشنایی و نورپردازی دارد. در بسیاری موارد، چراغ استخری غرق آب می شود و در صورتی که به درستی آب بندی نشده باشد، فشار مایع سبب نفوذ آب به درون چراغ می گردد.

درجه IP مناسب برای چراغ استخری IP68 است. در آبنما هم احتمال نفوذ آب به داخل چراغ هایی که روی نازل ها و لوله های بیرون از آب نصب می گردند وجود دارد. برای هر آبنما احتمال آبگیری بیش از سطح استاندارد وجود دارد و چراغ ها برای چندین ساعت غرق آب خواهند شد

نکاتی در مورد نفوذ آب به تجهیزات ضد آب

در استفاده از انواع لامپ ضد آب ، چراغ ضد آب و یا سایر تجهزات الکتریکی ضد آب به موارد زیر توجه داشته باشد.

  • آب هرگز نباید به داخل دستگاه های الکتریکی نفوذ کند. این قانون فقط برای تجهیزات ضد آب نیست.
  • دستگاه های الکتریکی با نفوذ آب دچار مشکلات جدی می شوند. در صنعت روشنایی و لامپ هم، نفوذ آب به داخل لامپ ال ای دی، خطرات جانی و مالی در پی دارد.
  •  در نفوذ آب خطر اتصال برق ۲۲۰ ولت به بدنه فلزی لامپ و پروژکتور و در پی آن احتمال برق گرفتگی وجود دارد.
  • نفوذ آب موجب اتصال در مدار داخلی لامپ یا پروژکتور ال ای دی و اختلال در کارکرد عادی آن که در نهایت به سوختن ال ای دی ها یا کاهش عمر پروژکتور می انجامد.
  •  در نفوذ آب مصرف برق اضافه و تحمیل هزینه های بیهوده ایجاد خواهد شد.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد