تاریخ انتشار : 8 دی 1399

تاثیر نورپردازی بر میزان فروش – روشنایی مناسب درآمد شما را چقدر بیشتر می‌کند؟

تاثیر نورپردازی بر میزان فروش – روشنایی مناسب درآمد شما را چقدر بیشتر می‌کند؟
قطعا برای همه ما روشن است که عملکرد دو فروشگاه مشابه با نورپردازی‌های متفاوت، یکی خوب و دیگری ضعیف، با هم تفاوت‌های زیادی خواهند داشت. اما اگر به شما بگوییم تحقیقی علمی ثابت کرده است که تفاوت نورپردازی موجب اختلاف ۱۲ درصدی در فروش فروشگاه می‌شود، ....

بین این که یک چیزی را فقط بشنوید یا آن را با مدارک و ادله برایتان اثبات کنند، تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی به شما گفته می‌شود که نورپردازی فروشگاه بر میزان فروش آن تاثیر می‌گذارد، قبول کردن آن چندان سخت نیست. قطعا برای همه ما روشن است که عملکرد دو فروشگاه مشابه با نورپردازی‌های متفاوت، یکی خوب و دیگری ضعیف، با هم تفاوت‌های زیادی خواهند داشت. اما اگر به شما بگوییم تحقیقی علمی ثابت کرده است که تفاوت نورپردازی موجب اختلاف ۱۲ درصدی در فروش فروشگاه می‌شود، آنگاه این موضوع برای شما از بحثی بدیهی به واقعیتی علمی می‌شود که رد کردن آن غیر ممکن است.

عوامل زیادی در رابطه با فروش یک مجموعه تاثیرگذارند. تبلیغات تلوزیونی، جشنواره‌های تخفیفی، مکان فروشگاه، زمان فصلی، قدرت خرید مردم و فاکتورهای اقتصادی مثل تورم، و حتی آب و هوا. اما نقش تاثیر نورپردازی بر میزان فروش و در آمد فروشگاه در این میان چه جایگاهی دارد؟

مانیش داتا (Munish Datta) ، مدیر اجرایی مجموعه فروشگاه‌های M&S که به تازگی سیستم روشنایی تمامی فروشگاه‌ها را به چراغ های ال ای دی تغییر داده معتقد است، سودآوری این چراغ در بحث افزایش فروش بسیار بیشتر از صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه تعمیراتی است که پیش از این به عنوان منافع مالی چراغ های ال ای دی مطرح می‌شدند، اما کماکان لازم است تحقیقاتی در رابطه با تاثیر نورپردازی بر میزان فروش به خصوص پیرامون محصولات روشنایی با CRI بالا انجام شود.

اثر روشنایی مناسب بر درآمد شما تا چه میزان می‌تواند باشد؟

پژوهش‌های زیادی پیرامون این مسئله که روشنایی ال ای دی موجب افزایش فروش فروشگاه شما می‌شود، انجام شده است و یکی از این پژوهش‌ها، تحقیق ۲۱ هفته‌ای یک شرکت آلمانی با همراهی یک مجموعه سوپرمارکت زنجیره‌ای و شرکت فیلیپس است که  به تازگی انجام شده است. این تحقیق به منظور بررسی رفتار مشتریان تحت سناریوهای مختلف روشنایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شد. مجریان این طرح با نصب دستگاه ردیاب به سبدهای خرید، فاکتورهای متعددی مثل زمان سپری شده در مقابل قفسه‌ها و مسیر حرکت مشتریان را به طور مشخص بررسی کرده و زیر نظر داشتند.

نتایج این پژوهش نشان داد آمار فروش بخش‌هایی از مجموعه که تحت روشنایی پویای LED قرار داشته اند به میزان ۲٪ افزایش داشته است. تحلیل های این آزمایش گواه این موضوع هستند که مشتریان وقت بیشتری را در این بخش ها سپری کرده‌اند.

اما کمپانی دیگری که در رابطه با شدت تاثیر نورپردازی بر میزان فروش تحقیقاتی را انجام داده است، Zumtobel آلمان است که در یکی از گزارش‌های خود بیان کرده است که در یک مقایسه میان دو فروشگاه با شرایط مشابه، فروشگاهی که از نورپردازی مدرن ال ای دی استفاده کرده با ۱۲ درصد افزایش در میزان فروش مواجه شده است. شرکت زامتوبل اذعان می‌کند که نورپردازی این فروشگاه را با هدف تاثیرگذاری بر روی مشتری طراحی کرده است.

نورپردازی چه طور بر فروش شما تاثیر می‌گذارد؟

دکتر هانس هاسل معتقد است همانقدر که طراحی داخلی و بسته بندی محصول در متقاعد کردن مشتریان در خرید اثر می‌گذارد، نورپردازی نیز می‌تواند موجب تشویق مشتری به خرید شود. دکتر کالت نایت که مجموعه تحقیقات مشابهی در این زمینه انجام داده است معتقد است اشیاء زیر نور چراغ های ال ای دی ، بخاطر کیفیت بالاتر روشنایی و همچنین تفاوتی که در نگاه اول میان نورپردازی مدرن و سنتی ایجاد می‌شود، جذابیت بیشتری برای مخاطب دارند و تمایل به خرید آن‌ها بیشتر است. تحقیقات دکتر کالت نشان داده است که CRI بالاتر و نور باکیفیت‌تر باعث افزایش میزان فروش فروشگاه‌ها، بعضا تا بیش از ۱۵ درصد شده است.

پیشنهاد ما برای جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش

هویت برند و کسب و کار موضوعی است که بر ذهن مشتریان تاثیر انکار ناپذیری دارد. روشنایی و نورپردازی این روزها به بخشی از هویت برند کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تبدیل شده است. کافی است نگاهی به نورپردازی یک مجموعه رستوران یا کافی شاپ زنجیره‌ای موفق در همین تهران بیاندازید تا متوجه شوید چه طور با ایجاد فضایی اختصاصی و البته هدفمند در تمامی شعب، مشتریان خودشان را راضی نگه می‌دارند. شما نیز بهتر است که هویت برندتان را در نورپردازی پیدا کنید و آن را همواره حفظش کنید.

از لایه های مختلف نورپردازی استفاده کنید. اصول نورپردازی عمومی و تاکیدی را رعایت کنید و از چراغ های ال ای دی با CRI بالا استفاده کنید تا رنگ و لعاب محصولاتتان، همانطوری که باید به چشم بیننده برسد.

فروشگاه اینترنتی روشن کالا با هدف عرضه و فروش محصولات شرکت پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا(والا نور) و حذف واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده در سال 1397 تاسیس گردید. روشن کالا به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا (والانور) شناخته می شود

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد