تاریخ انتشار : 7 دی 1399

راهنمای خرید اینترنتی محافظ ولتاژ به همراه نکات مهم هنگام خرید.

راهنمای خرید اینترنتی محافظ ولتاژ به همراه نکات مهم هنگام خرید.
یکی از دلایل سوختن لوازم برقی نوسان ناگهانی برق می باشد، بهترین روش برای جلوگیری از آسیب دیدن لوازم خانگی برقی هنگام نوسان ناگهانی برق استفاده از محافظ ولتاژ می باشد

همان طور که می دانید یکی از دلایل سوختن لوازم برقی نوسان ناگهانی برق می باشد، بهترین روش برای جلوگیری از آسیب دیدن لوازم خانگی برقی هنگام نوسان ناگهانی برق استفاده از محافظ ولتاژ می باشد. اما واقعا برای همه‌ی وسایل برقی می توان از یک محافظ ولتاژ استفاده کرد؟ خیر، پاسخ منفی می باشد.

محافظ الکتریکی یا محافظ ولتاژ هم انواع مختلفی دارد که شما با توجه به توان مصرفی وسیله مورد نظر می توانید نوع آن را انتخاب کنید. اگر شما هم قصد خرید محافظ ولتاژ دارید اما در مورد این دستگاه اطلاعات کافی ندارید، به شما پیشنهاد می کنم این مطلب را با دقت مطالعه کنید. تا با انواع محافظ ولتاژ و نکات مهمی که هنگام خرید محافظ ولتاژ باید به آن ها توجه داشته باشید، آشنا کنیم.

محافظ ولتاژ چیست؟

محافظ ولتاژ یا همان محافظ الکترونیکی دستگاهی است که به وسیله یک برد الکتریکی و یک عدد رله هنگام افت ولتاژ و افزایش ناگهانی ولتاژ برق را قطع کرده و مانع از آسیب دیدن دستگاه متصل به آن می شود. همچنین زمانی که برق قطع می شود، با مقداری تاخیر برق را به دستگاه متصل می کند، زیرا زمانی که برق وصل می شود، مقداری زمان نیاز است تا ولتاژ به مقدار ثابتی برسد. در واقع تعریف جامه تر دستگاهی که از وسایل برقی متصل به خود در برابر نوسانات برق محافظت می کند.

علت استفاده از محافظ برق یا محافظ ولتاژ:

با توجه به افزایش قیمت روزانه وسایل برقی نیاز به یک وسیله برای محافظت از آن ها لازم و ضروری است. زمانی که برق قطع و وصل می شود، مدتی طول می کشد تا ولتاژ به مقداری ثابتی برسد، اینجا است که دامنه نوسان برق به بیشترین مقدار خود می رسد این دقیقا زمانی است که به دستگاه شما آسیب وارد می شود، بهترین راه استفاده از یک محافظ ولتاژ می باشد که با ایجاد وقفه چند دقیقه ای از آسیب دیدن دستگاه شما جلوگیری کند.

انواع محافظ ولتاژ:

  • محافظ برق معمولی: این نوع محافظ دارای سه لامپ ال ای دی می باشد، که نشان دهنده وضعیت برق است، ال ای دی قرمز یعنی تایمر، ال ای دی سبز یعنی وضعیت عادی و در نهایت ال ای دی زرد یعنی غیرعادی که در این وضعیت برق قطع می شود.
  • محافظ برق دیجیتال: این نوع محافظ علاوه بر داشتن سه چراغ وضعیت، دارای یک نمایشگر دیجیتالی هستند که میزان زمان تاخیر و در زمان وضعیت عادی مقدار ولتاژ برق شهری را به صورت عددی نمایش می دهد. زمانی که وضعیت آن غیر عادی است با حرف Lo و hi نمایش داده می شود یعنی ضعیف یا قوی بودن برق.

انواع محافظ ولتاژ با توجه به نوع استفاده:

  • محافظ ۳۰ آمپر زیر کنتوری: این نوع محافظ بر روی برق ورودی ساختمان در قسمت پایین کنتور برق نصب می شود، و تمام قسمت های ساختمان را پوشش می دهد، از مزایای محافظ زیر کنتوری می توان به محافظت از برق کل ساختمان اشاره کرد در واقع با خرید این دستگاه می توانید از تمام وسایل منزل محافظت کنید.
  • محافظ ۳۰ و ۳۵ آمپر کولر گازی: این مدل بسیار شبیه به محافظ زیر کنتوری می باشد، به علت اینکه کولر گازی میزان امپر مصرفی زیادی تا همین حدود مصرف می کند، پیشنهاد می شود یک محافظ جداگانه برای آن تهیه کنید و کلا برق کولر گازی را از منزل خود جدا کنید.
  • محافظ یخچال و فریزر: یخچال فریزر هم مانند هر وسیله برقی دیگر نیاز به محافظ ولتاژ دارند، در واقع معمولا محافظ یخچال و فریزر داری دو خروجی می باشد، یکی مخصوص یخچال و دیگری مخصوص فریزر که شما با خرید یک دستگاه می توانید برای هر دو وسیله از آن استفاده کنید.
  • محافظ تلویزیون و کامپیوتر: این وسایل به دلیل داشتن آمپر مصرفی کمتر از محافظ های قبلی از قیمت کمتری برخوردار هستند، بنابراین برای خرید محافظ تلویزیون ال ای دی و کامپیوتر قرار نیست که میزان زیادی هزینه کنید. از این نوع محافظ می توان برای سایر لوازم برقی که امپر مصرفی کمی دارند نیز استفاده کرد.

محافظ ولتاژ دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

دستگاه محافظ دارای یک برد مادر می باشد که به وسیله یک آی سی برنامه ریزی می شود، مثلا طبق برنامه زمانی که ولتاژ زیر ۱۷۰ ولت بود دستور قطع برق به رله را صادر کن و زمانی که ولتاژ بالای ۲۵۰ ولت بود نیز دستور قطع برق را به رله ارسال کند. همچنین بعد از قطع و وصل شدن برق شهر به مدت چند دقیقه که میزان آن از قبل به آی سی داده شده با تاخیر وصل نماید، این دستگاه همانند یک ربات عمل می کند و بر اساس دستوراتی که از قبل به آن داده شده است عمل می کند.

بهترین مارک محافظ برق:

  • محافظ سارا
  • محافظ تیراژه
  • محافظ پارت الکتریک
  • محافظ تکسان
  • محافظ نمودار کنترل
  • محافظ آریا
  • محافظ پرنیک
  • محافظ باخ الکتریک
  • محافظ تاوکه

نکات مهم هنگام خرید محافظ برق:

  • قیمت محافظ: قبل از هر چیزی مشخص کنید برای خرید یک محافظ ولتاژ چه میزان قرار است بپردازید، هنگامی که میزان بودجه برای خرید محافظ را مشخص کنید خود به خود تعدادی از مدل ها از دایره انتخاب شما حذف می شود.
  • میزان آمپر: قبل از خرید محافظ حتما به میزان آمپر مصرفی دستگاهی که قرار است برای آن محافظ تهیه کنید توجه کنید، اگر یک محافظ آمپر پایین برای وسیله پر مصرف بخرید مطمئن باشید نه تنها از وسیله شما محافظت نمیکند بلکه باعث آسیب بیشتر به دستگاه شما هم می شود. در بعضی مواقع به علت ذوب شدن محافظ احتمال آتش سوزی هم بالا می رود.
  • مدت تاخیر: به مدت زمان تاخیر دستگاه توجه کنید ممکن است از چند ثانیه تا ۳ و حتی ۱۰ دقیقه باشد، اگر نمی خواهید بعد از وصل شدن برق زیاد منتظر بمانید بهتر است مدل هایی را خریداری کنید که تایم تاخیر کمتری دارند، البته در برخی مدل ها این زمان تاخیر به وسیله کاربر قابل تغییر می باشد.
  • تعداد مصرف کننده ها: به تعداد خروجی های دستگاه توجه کنید، اگر برای محافظت از چند دستگاه الکترونیکی می خواهید بهتر است به سراغ مدل هایی بروید که دارای چند خروجی می باشند، البته به مقدار آمپر کل دستگاه های متصل و حداکثر آمپر خروجی محافظ هم توجه داشته باشید.
  • نوع استفاده از محافظ: اگر در انتخاب محافظ مورد نظر برای دستگاه خود با توجه به میزان وات و آمپر دستگاه خود اطلاع ندارید، در این مورد دست شما باز است، می توانید برای هر دستگاه محافظ مربوط به آن را خریداری کنید، مثلا محافظ یخچال و فریزر، محافظ کولر گازی، محافظ تلویزیون، محافظ کامپیوتر و …
  • خدمات پس از فروش: توجه داشته باشید بیشتر شرکت های تولید کننده محافظ برق دستگاه خود را گارانتی می کنند، این گارانتی از یک سال تا دو سال می باشد که با توجه به نوع شرکت ممکن است متفاوت باشد. مطمئن باشید یک شرکت تا از کیفیت محصول خود مطمئن نباشد آن را ضمانت نمی کند، زیرا باید هزینه بپردازد.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: همیشه سعی کنید از یک فروشگاه معتبر خرید کنید، هیچ وقت یک فروشگاه معتبر اعتبار خود را فدای سود بیشتر برای کوتاه مدت نمی کند پس همیشه اگر جنس اصل و با کیفیت می خواهید از فروشگاه معتبر خرید کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد؛ می توانید محافظ ولتاژ مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۳۰ نمونه محافظ ولتاژ دقیق، ارزان، پرفروش و باکیفیت موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک کردن روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، می توانید اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

فروشگاه اینترنتی روشن کالا با هدف عرضه و فروش محصولات شرکت پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا(والا نور) و حذف واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده در سال 1397 تاسیس گردید. روشن کالا به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا (والانور) شناخته می شود

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد