تاریخ انتشار : 20 دی 1399

مضرات لامپ ال ای دی

مضرات لامپ ال ای دی
لامپ های ال ای دی به عنوان یکی از منابع روشنایی با ویژگی مصرف برق کم و عمر بالا به سرعت جایگزین لامپ های رشته ای و لامپ کم مصرف فلورسنت شده است

مضرات لامپ ال ای دی ؛ آیا واقعا لامپ ال ای دی برای سلامت ما ضرر دارد ؟

لامپ های ال ای دی به عنوان یکی از منابع روشنایی با ویژگی مصرف برق کم و عمر بالا به سرعت جایگزین لامپ های رشته ای و لامپ کم مصرف فلورسنت شده است. اگرچه این لامپ ها صنعت روشنایی را تغییر دادند اما مانند بسیاری از پدیده های نوظهور دیگر، همواره صحبت هایی در مورد مضرات لامپ ال ای دی و ضرر و خطر لامپ ال ای دی برای سلامتی افراد، وجود داشته است. به همین منظور در این مطلب از روشن کالا به بررسی علمی این موضوع براساس نتایج آخرین تحقیقات پزشکی پرداخته شده است تا عوارض لامپ ال ای دی از نظر علمی مورد بررسی قرار گیرد.

معیارهای بررسی مضرات لامپ ال ای دی ؛ از شایعات تا واقعیت

لامپ ها یکی از پرکاربردترین لوازم خانه و محل کار است. ما در ساعات زیادی از یک روز در معرض تابش نور لامپ‌های خانه یا محل کار قرار می‌گیریم. در بسیاری از لامپ‌ها مقداری مواد سمی مضر برای سلامت به کار می‌رود و یا اینکه برخی لامپ ها مقداری اشعه مضر تابش می‌کنند. با توجه به زمان زیادی که در معرض تابش لامپ ها قرار داریم، خطرات آنها می‌تواند بر روی سلامت انسان ها تاثیرگذار باشند. در ادامه به براساس معیارهای بررسی مضرات لامپ ال ای دی پاسخ پرسش آیا لامپ ال ای ای ضرر دارد مشخص خواهد شد.

مواد درون لامپ ال ای دی

به گزارش مجله علمی ساینتیفیک امریکن (scientific American)، با توجه به اینکه درون لامپ های ال ای دی از جیوه استفاده نمی شود، از این رو لامپ LED از منابع نوری سبز محسوب می‌شود.

در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، اساسا تولید نور از طریق تحریک جیوه اتفاق می‌افتد و جیوه یک فلز سمی است. در ساختار انواع لامپ‌های ال ای دی نیز تا حدودی فلز سرب به کار رفته است. اما تفاوت اینجاست که با شکستن لامپ کم مصرف، جیوه موجود در آن وارد محیط می‌شود اما از آنجا که لامپ ال ای دی شکستنی نیست، به این راحتی سرب موجود در لامپ‌های ال ای دی، به محیط خانه وارد نمی‌شود و این مساله جزو عوارض لامپ ال ای دی محسصوب نمی شود.

اشعه های لامپ ال ای دی

میزان اشعه فرابنفش لامپ‌ها بسیار کم است. اما به هر حال نورهای سفید لامپ‌ها از نورهای زرد آنها، اشعه فرابنفش بسیار کمتری دارند. در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، پس از اینکه بخار جیوه موجود در لامپ تحریک می‌شود و از خودش نور فرابنفش تولید می‌کند، این نور با گذر از لایه فسفر که در لایه داخلی شیشه لامپ قرار دارد، به نور مرئی تبدیل می‌شود. اگر کیفیت لایه فسفر روی شیشه لامپ کم باشد یا اینکه به مرور زمان در اثر ضربه فرو بریزد، اشعه ماورای بنفش، به صورت مستقیم وارد محیط می‌شود. اشعه ماورای بنفش یک اشعه سرطانزا است.

مصرف انرژی لامپ‌ ال ای دی

لامپ‌ رشته‌ ای با اینکه نور بسیار زیبایی دارند، بیش از نود درصد هزینه ای را که برای برق آنها می‌پردازیم، به گرما تبدیل می‌کنند و آن را تلف می‌کنند. لامپ‌های کم مصرف، مصرف بسیار کمتری از لامپ‌های رشته‌ای دارند. اما لامپ‌های ال ای دی از لامپ‌های کم مصرف هم کم مصرف‌ترند. تقریبا می‌توان گفت که یک لامپ ۹ وات ال ای دی از نظر روشنایی با یک لامپ ۱۲ وات کم مصرف و یک لامپ ۷۵ وات ال ای دی، برابر است.

شکستن لامپ ال ای دی

لامپ‌های رشته ای قدیمی و لامپ‌های مهتابی و کم مصرف، شیشه‌ای هستند و بر اثر ضربه یا نوسانات دمایی می‌شکنند اما لامپ‌های ال ای دی، شکستنی نیستند. معمولا حباب این لامپ‌ها از شیشه نیست و از جنس پلاستیک است و خطر ورود مواد درون لامپ به محیط وجود ندارد. پس باید گفت خیالتان بابت سوختن لامپ ال ای دی و شکستن آن راحت باشد

لامپ ال ای دی سالم‌ ترین لامپ حال حاضر 

براساس گزارش انجمن پزشکی آمریکا (AMA) تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر خطر لامپ ال ای دی برای سلامت انسان اثبات نشده است. تا همچنان لامپ ال ای دی سالم ترین منبع روشنایی برای انسان ها باشد. (منبع) اکثر مواردی که به عنوان ضرر لامپ ال ای دی و خطر لامپ ال ای دی مطرح می شود مواردی اثبات نشده و یا مربوط به لامپ شکسته یا مضرات صفحه نمایش ال ای دی وسایل الکتریکی مانند گوشی های موبایل است.

از میان لامپ‌های بازار، بهترین و سالم‌ ترین آنها، لامپ ال ای دی است و عوارض لامپ ال ای دی در مقابل سایر موارد ناچیز است. لامپ ال ای دی، از همه کم مصرف‌تر است، مواد سمی خطرناک برای ما ندارد، شکستنی نیست و اگر بیشتر از لامپ‌های ال ای دی متمایل به زرد استفاده کنیم، اشعه فرابنفش هم ندارد. جالب اینکه لامپ‌های ال ای دی ، از لامپ‌های کم مصرف ارزانتر هستند. لازم به ذکر است نور صفحات نمایش الکتریکی مانند تبلت یا موبایل که نور آبی ساطع می‌کنند، می تواند تاثیرات منفی بر روی خواب افراد بگذارد.

لامپ‌های ال ای دی به راحتی با لامپ‌های کم مصرف و پرمصرف قدیمی قابل جایگزینی هستند. این لامپ‌ها به صورت لامپ ال ای دی حبابی، لامپ ال ای دی شمعی، لامپ ال ای دی اشکی، لامپ ال ای دی قارچی، لامپ ال ای دی زیتونی، لامپ ال ای دی فیلامنتی، لامپ ال ای دی هالوژنی، پنل ال ای دی و انواع دیگر لامپ و چراغ‌ها، در صنایع تولیدی رادویرانور تولید می‌شوند.

توصیه ها در مورد استفاده از لامپ ال ای دی

در هنگام خرید لامپ ال ای دی بهتر است با نکات استفاده از لامپ ال ای دی نیز آشنایی داشته باشید. بطور مثال باید با اطلاع از رنگ نور مناسب و انواع نور لامپ ال ای دی ، لامپ مناسبی را برای خانه و یا محل کار خود تهیه نمایید. برای راهنمای خرید لامپ ال ای دی برای خانه یا محل کار می توانید مطالب لامپ ال ای دی خانگی ؛ خرید لامپ برای خانه و حیاط، لامپ‌ ال‌ ای‌ دی برای فروشگاه‌ ها و مغازه ها و لامپ ال ای دی برای اداره و شرکت را مطالعه نمایید.

فروشگاه اینترنتی روشن کالا با هدف عرضه و فروش محصولات شرکت پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا(والا نور) و حذف واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده در سال 1397 تاسیس گردید. روشن کالا به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات پارس شعاع توس و پارس شعاع تابا (والانور) شناخته می شود

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد